Bij de sluis nieuwe lampen voor 'dubbelonderdoorvaartsein'
- Geschreven door: Jan V
Aan de brug bij de sluis zijn op ons verzoek op voldoende hoogte aan beide zijden van de brug lampen geplaatst en dubbel uitgevoerd! Dit is de nieuwste standaard van de provincie Overijssel. (Voor de duidelijkheid: De brug in Gramsbergen is in 2017 gerenoveerd, toen was die standaard er nog niet.)
Een 'dubbel onderdoorvaartsein'. Beide lampen, aan beide zijden van de brug, zijn geel.
Wat is voor ons belangrijk?
Bij één brandende lamp: we mogen doorvaren, maar er kan een (roei) boot komen die onder de gesloten brug door kan. (onze oude situatie)
Bij twee brandende lampen: zal weinig voorkomen, maar er is een brugwachter aanwezig die de brug gaat bedienen en die je gezien heeft en aangeeft dat er geen verkeer van de andere kant komt. Je kan veilig doorvaren.
Gele lamp is uit: doorvaart verboden, brug is in bediening, je hebt dan rood licht, er komt verkeer van de andere zijde.
Voordeel van de gele lampen: we worden op tijd gewaarschuwd dat er vaarverkeer aan komt!
Reminder: Bij brug en sluis voor ons: zuid naar noord varend heeft voorrang.
Maar: blijf attent
Dank aan de Provinciale Waterstaat Overijssel die hiermee het varen door de sluis voor ons weer een stukje veiliger heeft gemaakt!!!!
Sluis is weer open!
- Geschreven door: Jan V
Jan V heeft bericht gekregen dat de werkzaamheden gereed zijn aan sluis en brug!
Aan de brug bij de sluis zijn op ons verzoek op voldoende hoogte aan beide zijden van de brug lampen geplaatst en dubbel uitgevoerd! Dit is de nieuwste standaard van de provincie Overijssel. (Voor de duidelijkheid: De brug in Gramsbergen is in 2017 gerenoveerd, toen was die standaard er nog niet.)
Een 'dubbel onderdoorvaartsein'. Beide lampen, aan beide zijden van de brug, zijn geel.
Voor uitleg zie het andere artikel.
Let op!
Door de vele regenval de laatste tijd heb ik recent gezien dat er behoorlijk veel water door de Vecht stroomt! Hierdoor kunnen de deuren ook ivm die hogere waterstand toch gesloten zijn!!!
Oproep: Als je ziet dat de deuren open of dicht zijn, meld dit met datum op het bord in loods 1 voor andere roeiers die de Vecht op willen varen!
Vluchttrappen langs het kanaal
- Geschreven door: Jan V/Roeien.nl
De ook in ROEIEN.NL aangekondigde vluchttrappen zijn inmiddels geplaatst.
Zie de foto's en het artikel hieronder.
UIT ROEIEN.NL :
Recent is het provinciaal kanaal bij roeivereniging Salland uitgebaggerd en zijn de damwanden door die uitbaggering langs de oever een probleem geworden. Deze ontwikkeling zorgt voor onveilige situatie op het water voor de roeiers. We spraken Jan Vunderink van Roeivereniging Salland over de kwestie.
Jan Vunderink (RV Salland) vertelt ons: “Voordat het kanaal was uitgebaggerd, kon een roeier wanneer hij te water kwam eenvoudig weer in zijn boot of op de kant klimmen. Doordat het kanaal is uitgebaggerd, is dit niet meer mogelijk om zelfstandig op de kant te komen. Dit leidt tot
Vlot is weer terug uit de meander
- Geschreven door: Annemiek
Het vlot is weer terug uit de dode arm van de Vecht.
Zes maanden hebben wij er gebruik van kunnen maken om veilig en Coronaproef te kunnen wisselen van stuur.
Omdat het vlot 's winters niet in de meander mag liggen en de sluis maandag 23 november dicht gaat, hebben Bert en Jan zaterdagochtend 21 november het vlot opgehaald met medewerking van de muskusrattenvangboot van Waterschap Vechtstromen (in de meander ) en Rick Kelder (Mommeriete ) met motorboot (op Vecht en Kanaal ) en loonbedrijf Kelder met kraan voor de opslag op ons terrein!
Een hele klus bij windkracht 4.
Vlot in de meander
- Geschreven door: Bestuur
Mocht je opeens een vlot zien liggen in de meander? Jan V. en Bertjan hebben deze week een vlot naar de meander in de Vecht gesleept. Onze boten kunnen gebruik maken van dit vlot om bijv. van roei- en stuurplek te wisselen
Het vlot ligt aan de linkerkant bij het invaren van de dode arm van de meander. We hebben het vlot verdekt geplaatst en zo hufterproof proberen neer te leggen. Het is van beide kanten te benaderen, dus 2 boten kunnen aanleggen.
Paaltjes zetten
- Geschreven door: Bert en Jan
Er zijn door Bert en Jan vandaag 3 paaltjes geplaatst op het traject Gramsbergerbrug tot de sluis om de afstand van 1 km te markeren: 0-500-1000 m. (Wens van het bestuur)
Vorige week is het traject Hooge Weg door Bert en Jan tot net voorbij de Loozenbrug voorzien van hectometerbordjes. Zo hebben de coaches vanaf het fietspad naast het kanaal voldoende zicht op de afgelegde afstand. Op iedere 100 meter is nu een bordje aan de oostkant van het kanaal aan de balk langs de waterlijn aanwezig.
Hoogwater op de Vecht
- Geschreven door: Jan V
Hoog water in de Vecht! Vanmorgen konden we niet door de sluis. De deuren waren gesloten. Hoog water! Ook het niveau in het kanaal was hoog, het vlot lag zeker >10 cm hoger dan normaal. Ik ben naar de dijk op de grens met Duitsland gelopen en kon zien dat de Vecht bij de meander behoorlijk was over gelopen. Bij de brug in Laar heb ik enkele foto’s genomen en constateerde ik een grote stroomsnelheid van het water! Voorlopig dus even niet de Vecht op! Zie ook bijgaande foto's.
Naar ijsvogels en bevers op de Vecht - december 2019
- Geschreven door: Joke M
Enkele foto's van 2 woensdagochtenden. Vorige week prachtig zonnig en koud weer. Voor de sturen met een (geleend) kruikje was het best nog te doen.
Vanmorgen regenachtig en grijs. Wat een verschil. Maar wat blijft de Vecht toch ontzettend mooi. In plaats van een ijsvogeltje in de doodlopende meander zagen we enkele bomen zo goed als doorgeknaagd door bevers. We vermoeden dat ze bezig zijn met een dam te bouwen. We blijven dit natuurlijk volgen.
Veel roeiplezier in regen en zonneschijn.
Officiële opening Sluis Diffelen 11 juli 2019
- Geschreven door: Hendrik
Gister hebben wij de officiële opening van de sluis bij Mariënberg (Diffelen) opgeluisterd met een team van Salland.
Zie ook bijgaande foto’s.
En een filmpje van Annemiek.