Opruiming
- Geschreven door: materiaalcommissie
Het is een herkenbaar dilemma dat in vele huishoudens en ook bij verenigingen af en toe voorkomt: soms moet je afscheid nemen van spullen om ruimte te maken voor andere zaken. En dan krijg je discussies als "ja maar het is nog zo mooi" en "maar we gebruiken het niet" en "maar toch ligt het in de weg". En in het geval van houten boten "ja maar het is zo'n mooie boot". Enfin, uiteindelijk is afgelopen zaterdag begonnen met het ontmantelen en afvoeren van
Herfstuitverkoop!
- Geschreven door: materiaalcommissie
Zoals eerder aangekondigd, wordt een aantal boten waaronder de Radewijkerbeek en de Berbice opgeruimd. Dit gebeurt op zaterdag 5 november vanaf 10:00 uur. De boten zijn kunstwerken op zich en delen ervan kunnen zeker nog dienen als kunstwerk, hanglampje, aquarium, prijzenkast of bijzettafel. Heb je belangstelling om een deel van een van de boten over te nemen, neem dan contact op met
Botendoop Evert en Neptunus
- Geschreven door: Materiaalcommissie
Tijdens de ledenvergadering (23 mrt) zijn de Wintechskiffs gedoopt.
De boot die tot nu toe de werknaam "Wintech hw" had, werd door Jan Prenger gedoopt. Ter nagedachtenis aan Evert Bakker draagt deze boot nu de naam "Evert". De andere boot, tot nu toe bekend als "Wintech mw", werd door Henk Kremer gedoopt en draagt nu de naam "Neptunus".
Beide boten staan onder de nieuwe naam in het digitale afschrijfboek. Foto's
Scullriemen weer als nieuw
- Geschreven door: Materiaalcommissie
Onder leiding van Jan Vunderink is de afgelopen weken hard gewerkt om de bladen van vrijwel alle scullriemen te schilderen. Het clubhuis werd hiervoor tijdelijk omgetoverd tot tweede werkplaats waar vele middagen geschilderd werd, waar de bladen werden afgeplakt en waar de eindproducten lagen te drogen. Aanstaande maandag worden de laatste tipjes geschilderd en dan is de klus geklaard. De riemen zien er weer uit om door een ringetje te halen.
De materiaalcommissie bedankt de vrijwilligers heel hartelijk: Anne en Aarnoud Beydals, Piet Vogelzang, Anna Veenbaas, Hendrik Veen, Karel Hesseling, Jeannet Muis, Tineke Rozema en Martha Vunderink.
Germ heeft de coordinatie op zich genomen van het schilderen van de boordbladen. Wil je hierbij helpen, neem dan contact met hem op.
Bericht van de materiaalcommissaris
- Geschreven door: webmaster
De C4 Gramsbergen is boord geriggerd. Omdat deze boot ook duwstangen heeft, is het beter om met de Gramsbergen boord te roeien dan met De Haandrik.
Voor het boordroeien in de Gramsbergen kunnen de riemen van de Toer de Tulp gebruikt worden.
Royal Henley
- Geschreven door: webmaster
In Henley is de single wherrie gedoopt door Wieger in toepasselijke kleding. De naam luidt: Royal Henley.
Voor wie niet in Henley is geweest, bewonder hier de foto's van het bezoek aan de Royal Henley Regatta en andere belevenissen van de groep Sallanders.
Foto's Dirk: klik hier
Foto's familie Boeke: klik hier
Weer een nieuwe boot?
- Geschreven door: webmaster
Heb je vorig jaar bij het zien van het houten karkas op de kar ook wel eens gedacht “wat moet dit worden?”
Na vele uren krabben, schuren, lakken en houtbewerken heeft de single wherrie een fantastische metamorfose ondergaan. Afgelopen woensdag was de boot klaar voor zijn maiden trip. Jan Vunderink en Piet Vogelzang kregen terecht de eer om als eersten in deze boot te varen. Aan boord stond natuurlijk een prachtige picknickmand zoals het hoort bij dit type boot.
Dit project kwam tot stand onder coördinatie van Jan Vunderink en met medewerking van: Piet Vogelzang (vele eenzame uren schuren), Bennie Passies (prachtig lakwerk), Mijndert van den Berg (houtdraaiwerk en herstellen spanten), Hendrik Veen (hang- en sluitwerk), Piet Toering (levering houten delen en montage) en Ronald Tulp (chirurgische ingrepen).
Henk Kremer en Jan Vunderink zorgden voor het afstellen van riggers en dollen en als finishing touch maakten Mijndert en Elly een vlaggenstokje met Windsorknoop.
En nu: op naar Henley. De naam van de boot is nog even geheim want de doop moet nog plaatsvinden.
Foto's: klik hier
Handleiding ombouw "De Nordhorn" C2X+ / C3-
- Geschreven door: webmaster
Met de aanschaf van de Wiersma C2X+/C3 – ‘Nordhorn ’ is een wens van veel roeiers van onze vereniging in vervulling gegaan. Een robuuste, lichte, veelzijdig inzetbare boot die voor trainingen, instructie en toertochten is in te zetten.
De Nordhorn kan van C2X+ omgebouwd worden naar C3-. Van een dubbeltwee met stuurman/ vrouw kan de boot dus omgebouwd worden naar een C3 zonder stuurman waardoor er drie personen kunnen roeien in plaats van twee. Dit omstellen dient voorzichtig en met beleid te gebeuren om schade aan de boot te voorkomen.
Alhoewel het omstellen een klus is die in een paar minuten geklaard kan worden, is het niet de bedoeling om de boot maar elke keer bij een nieuwe ploeg op een zaterdag weer om te stellen. Maar in voorkomende gevallen kan er natuurlijk zeker gebruik gemaakt worden van de multifunctionaliteit van de boot.
Bij het gebruik van de Nordhorn als C3 – worden er eisen gesteld aan de boeg alswel aan de nummer twee. Dit omdat de boeg de stuurcommando ’s moet geven en omdat de roeier op plek twee met de voeten (mee) moet sturen. Vandaar dat in ieder geval de boeg een klein stuurdiploma dient te hebben.
De Haandrik uitgerust met dubbeldollen
- Geschreven door: Bestuur
Sinds kort is de nieuwe C4 De Haandrik uitgerust met zogenaamde dubbeldollen. Hiermee is de boot zowel scull als boord te roeien zonder te hoeven omstellen. De gebruikte constructie heeft echter een nadeel. De topstangen die nodig zijn bij het boordroeien kunnen niet gemonteerd worden omdat de dubbeldollen dan niet goed kunnen draaien. Dit betekent dat je bij het