Dinsdag heeft Jan V. het vlot weer naar de plek achter het meander schiereiland gevaren. Jan heeft het vlot voorzien van een buitenboord-steun voor een elektrische buitenboord die Jan kon lenen. Een hele armada van boten hebben hem begeleid. Helaas waren de accu’s niet opgewassen tegen zo’n zware klus. Tergend langzaam ging het vooral stroomopwaarts op de Vecht. Louise en Bert hebben als eerste aangehaakt. Gelukkig volgden Herman en Hendrik al snel. Als beloning hadden de dames voor koek en zopie op het vlot gezorgd. Voldaan kon Jan bij Louise en Bert in de Heemse mee terug.

Klik hier voor meer foto's en een film

Vaarverbod opgeheven

Stand vrijdag 19 februari 16.00 uur: kanaal is ijsvrij, behalve bij Gramsberger brug, klein restant. Omdat de sluis gesloten is en de stroming in de Vecht te hoog is, zijn de mogelijkheden om te roeien alleen richting Hardenberg ! Geheel ijsvrij!

In een hoekje van het vlot ligt restant ijs. Dit zal morgen, zaterdag,  verdwenen zijn! Let op de koude temperatuur van het water! 

Veel vaarplezier onder Corona normen (helaas)!

Aan de brug bij de sluis zijn op ons verzoek op voldoende hoogte aan beide zijden van de brug lampen geplaatst en dubbel uitgevoerd! Dit is de nieuwste standaard van de provincie Overijssel. (Voor de duidelijkheid: De brug in Gramsbergen is in 2017 gerenoveerd, toen was die standaard er nog niet.)

Een 'dubbel onderdoorvaartsein'. Beide lampen, aan beide zijden van de brug, zijn geel.

Wat is voor ons belangrijk?

Bij één brandende lamp:  we mogen doorvaren, maar er kan een (roei) boot komen die onder de gesloten brug door kan. (onze oude situatie)

Bij twee brandende lampen:  zal weinig voorkomen, maar er is een brugwachter aanwezig die de brug gaat bedienen en die je gezien heeft en aangeeft dat er geen verkeer van de andere kant komt. Je kan veilig doorvaren.

Gele lamp is uit: doorvaart verboden, brug is in bediening, je hebt dan rood licht, er komt verkeer van de andere zijde.

Voordeel van de gele lampen: we worden op tijd gewaarschuwd dat er vaarverkeer aan komt!

Reminder: Bij brug en sluis voor ons: zuid naar noord varend heeft voorrang.

                                                                 Maar: blijf attent

Dank aan de Provinciale Waterstaat Overijssel die hiermee het varen door de sluis voor ons weer een stukje veiliger heeft gemaakt!!!!

 

Sluis is weer open!

Jan V heeft bericht gekregen dat de werkzaamheden gereed zijn aan sluis en brug!

Aan de brug bij de sluis zijn op ons verzoek op voldoende hoogte aan beide zijden van de brug lampen geplaatst en dubbel uitgevoerd! Dit is de nieuwste standaard van de provincie Overijssel. (Voor de duidelijkheid: De brug in Gramsbergen is in 2017 gerenoveerd, toen was die standaard er nog niet.)

Een 'dubbel onderdoorvaartsein'. Beide lampen, aan beide zijden van de brug, zijn geel.

Voor uitleg zie het andere artikel.

 

Let op!
Door de vele regenval de laatste tijd heb ik recent gezien dat er behoorlijk veel water door de Vecht stroomt! Hierdoor kunnen de deuren ook ivm die hogere waterstand toch gesloten zijn!!!

Oproep: Als je ziet dat de deuren open of dicht zijn, meld dit met datum op het bord in loods 1 voor andere roeiers die de Vecht op willen varen!

Meer foto's

Het vlot is weer terug uit de dode arm van de Vecht.

Zes maanden hebben wij er gebruik van kunnen maken om veilig en Coronaproef te kunnen wisselen van stuur.

Omdat het vlot 's winters niet in de meander mag liggen en de sluis maandag 23 november dicht gaat, hebben Bert en Jan zaterdagochtend 21 november het vlot opgehaald  met medewerking van de muskusrattenvangboot van Waterschap Vechtstromen (in de meander ) en Rick Kelder (Mommeriete ) met motorboot (op Vecht en Kanaal ) en loonbedrijf Kelder met kraan voor de opslag op ons terrein!

Een hele klus bij windkracht 4.

Meer foto's

De ook in ROEIEN.NL aangekondigde vluchttrappen zijn inmiddels geplaatst.

 

Zie de foto's en het artikel hieronder.

 

UIT ROEIEN.NL :

Recent is het provinciaal kanaal bij roeivereniging Salland uitgebaggerd en zijn de damwanden door die uitbaggering langs de oever een probleem geworden. Deze ontwikkeling zorgt voor onveilige situatie op het water voor de roeiers. We spraken Jan Vunderink van Roeivereniging Salland over de kwestie.

Jan Vunderink (RV Salland) vertelt ons: “Voordat het kanaal was uitgebaggerd, kon een roeier wanneer hij te water kwam eenvoudig weer in zijn boot of op de kant klimmen. Doordat het kanaal is uitgebaggerd, is dit niet meer mogelijk om zelfstandig op de kant te komen. Dit leidt tot

Vlot in de meander

Mocht je opeens een vlot zien liggen in de meander? Jan V. en Bertjan hebben deze week een vlot naar de meander in de Vecht gesleept. Onze boten kunnen gebruik maken van dit vlot om bijv. van roei- en stuurplek te wisselen 

Het vlot ligt aan de linkerkant bij het invaren van de dode arm van de meander. We hebben het vlot verdekt geplaatst en zo hufterproof proberen neer te leggen. Het is van beide kanten te benaderen, dus 2 boten kunnen aanleggen.

Meer foto's

Paaltjes zetten

Er zijn door Bert en Jan vandaag 3 paaltjes geplaatst op het traject Gramsbergerbrug tot de sluis om de afstand van 1 km te markeren: 0-500-1000 m. (Wens van het bestuur)

Vorige week is het traject Hooge Weg door Bert en Jan tot net voorbij de Loozenbrug voorzien van hectometerbordjes. Zo hebben de coaches vanaf het fietspad naast het kanaal voldoende zicht op de afgelegde afstand. Op iedere 100 meter is nu een bordje aan de oostkant van het kanaal aan de balk langs de waterlijn aanwezig.

Zie ook de andere foto's.

 

Pagina 1 van 6

Inloggen

Contact en route

Postadres en botenhuis:
Kanaaldijk West 2A
7783 DB Gramsbergen
Tel: 0524-561115

info@salland-roeien.nl

Vertrouwenscontactpersonen

Routebeschrijving

Kopij voor de website

Introductiecursus

Agenda

01 mei 2021;
10:00AM - 02:00PM
SOC

Partners

e-Boekhouden.nl

Ga naar boven