Weer een nieuwe boot?
- Details
- Geschreven door: webmaster
Heb je vorig jaar bij het zien van het houten karkas op de kar ook wel eens gedacht “wat moet dit worden?”
Na vele uren krabben, schuren, lakken en houtbewerken heeft de single wherrie een fantastische metamorfose ondergaan. Afgelopen woensdag was de boot klaar voor zijn maiden trip. Jan Vunderink en Piet Vogelzang kregen terecht de eer om als eersten in deze boot te varen. Aan boord stond natuurlijk een prachtige picknickmand zoals het hoort bij dit type boot.
Dit project kwam tot stand onder coördinatie van Jan Vunderink en met medewerking van: Piet Vogelzang (vele eenzame uren schuren), Bennie Passies (prachtig lakwerk), Mijndert van den Berg (houtdraaiwerk en herstellen spanten), Hendrik Veen (hang- en sluitwerk), Piet Toering (levering houten delen en montage) en Ronald Tulp (chirurgische ingrepen).
Henk Kremer en Jan Vunderink zorgden voor het afstellen van riggers en dollen en als finishing touch maakten Mijndert en Elly een vlaggenstokje met Windsorknoop.
En nu: op naar Henley. De naam van de boot is nog even geheim want de doop moet nog plaatsvinden.
Foto's: klik hier
Handleiding ombouw "De Nordhorn" C2X+ / C3-
- Details
- Geschreven door: webmaster
Met de aanschaf van de Wiersma C2X+/C3 – ‘Nordhorn ’ is een wens van veel roeiers van onze vereniging in vervulling gegaan. Een robuuste, lichte, veelzijdig inzetbare boot die voor trainingen, instructie en toertochten is in te zetten.
De Nordhorn kan van C2X+ omgebouwd worden naar C3-. Van een dubbeltwee met stuurman/ vrouw kan de boot dus omgebouwd worden naar een C3 zonder stuurman waardoor er drie personen kunnen roeien in plaats van twee. Dit omstellen dient voorzichtig en met beleid te gebeuren om schade aan de boot te voorkomen.
Alhoewel het omstellen een klus is die in een paar minuten geklaard kan worden, is het niet de bedoeling om de boot maar elke keer bij een nieuwe ploeg op een zaterdag weer om te stellen. Maar in voorkomende gevallen kan er natuurlijk zeker gebruik gemaakt worden van de multifunctionaliteit van de boot.
Bij het gebruik van de Nordhorn als C3 – worden er eisen gesteld aan de boeg alswel aan de nummer twee. Dit omdat de boeg de stuurcommando ’s moet geven en omdat de roeier op plek twee met de voeten (mee) moet sturen. Vandaar dat in ieder geval de boeg een klein stuurdiploma dient te hebben.
De Haandrik uitgerust met dubbeldollen
- Details
- Geschreven door: Bestuur
Sinds kort is de nieuwe C4 De Haandrik uitgerust met zogenaamde dubbeldollen. Hiermee is de boot zowel scull als boord te roeien zonder te hoeven omstellen. De gebruikte constructie heeft echter een nadeel. De topstangen die nodig zijn bij het boordroeien kunnen niet gemonteerd worden omdat de dubbeldollen dan niet goed kunnen draaien. Dit betekent dat je bij het